موزه یا گنجینه (محمد علی ابراهیمی)

EN

موزه یا گنجینه (محمد علی ابراهیمی)

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | 08:02494 بازدید

با سلام به بهانه روز جهانی موز ها وآغاز هفته میراث فرهنگی – ضمن تبریک این روز به مردم عزیز وهمه تلاشگران این حوزه با توجه به اهمیت جایگاه  میراث فرهنگی ولزوم معرفی اسناد هویتی یک جامعه به مردم وگردشگران با توجه به اینکه موزه ها بهترین گزینه برای به سامان رسیدن این موضوع  مهم به شمار میروند  بران شدم تا در خصوص موزه وموزه داری واهمیت موزه واموال فرهنگی مطالبی را باهم به اشتراک بگذاریم .

 

 موزه یا گنجینه

ریشه واژه  موزه  از لغت نامه یونانی « موزین » ( mosusem ) به معنای مقر زندگی موز(Mouse) الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان باستان اقتباس شد.

کلمه موزه در سال 1290 وارد زبان فارسی شد – تاریخچه آن بر می گردد به سفرهای ناصرالدین شاه به خارج  و تصمیم او به ایجاد مشابه که آن در ارگ سلطنتی (کاخ گلستان) قرار دارد.

شورای بین‌المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کرده‌است:

«موزه مؤسسه‌ای‌ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است. 

گونه‌ها

گونه‌های زیادی از موزه وجود دارد از مجموعه‌های بزرگ در شهرهای بزرگ که انواع مجموعه‌ها را پوشش می‌دهد تا موزههای کوچک که یک یا چند دسته خاص را شامل می‌شود. این دسته‌ها شامل هنرهای زیبا، هنر کاربردی، صنایع دستی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، قوم‌شناسی، تاریخ، تاریخ فرهنگی، تاریخ نظامی، علم، فناوری، موزه کودکان، نقشه، تاریخ طبیعی، سکه‌شناسی، گیاه‌شناسی، علوم طبیعی و تمبرشناسی، کاخ موزه‌ها می‌باشد.

نخستسن موزه ها :

1-نخستین موزه  برمبنای یک مجموعه خصوصی بود که در سال 1683 در شهر آکسفورد انگلستان گشایش یافت .

2- در سال 1750 م در کاخ لوکزامبورگ پاریس بخشی از مجموعه سلطنتی در معرض دید عموم قررا گرفت و در نخستین سال انقلاب کبیر فرانسه موزه هنری لوور تأسیس شد.

می توانیم سده های  19 و 20 م را سده های استقبال مردم از موزه ها بدانیم و کاربردی نمودن موزه ها پس از جنگ جهانی دوم بین سالهای 1339 و  تا 1945 اتفاق افتاد.

تاریخچه موزه در ایران :

1- موزه همایونی : نهادینه شدن موزه در ایران با آغار کار و تأسیس کاخ موزه ناصرالدین شاه در سال 1291 تا 1293 در کاخ گلستان (ارگ سلطنتی ) بود. 

2- موزه ملی : وزارت صنایع و معارف در سال 1295 موزه ملی را تأسیس کرد. این موزه ابتدا در اتاقهای مدرسه دارالفنون بود بانی این موزه آقای مرتضی قلی خان ممتازالملک بود بعد از مدتی این مجموعه از دارالفنون به عمارت مسعودیه و بعد از تأسیس موزه ایران باستان به این موزه که شامل 280 شیء بود منتقل شد.

3- موزه دانشکده افسریه : در سال 1302 به منظور اسلحه شناسی و تاریخچه سلاح به دانشجویان دانشکده افسری در تهران تأسیس شد.  پس از انقلاب این موزه به مجموعه سعد آباد منتقل شد و یادبودهایی از دفاع مقدس در آن منظور شد و به موزه نظامی تغییر نام یافت .

4- موزه هنر و صنایع : در سال 1309 شادروان حسین طاهرزاده بهزاد هنرستان صنایع قدیم را تأسیس کرد آثار هنرمندان زمان استادان و دانشجویان هنرستا بخشی از این موزه بود در حال حاضردر عمارت نگارستان و به نام موزه هنرهای ملی زیر نظر موزه ملی ایران قرارد دارد و آثار هنرمندان در زمینه هنرهای سنتی در معرض نمایش قرار می گیرد.

5- موزه مردم شناسی تهران  : در سال 1312  تأسیس شد و در آغاز دایره انسان شناسی نامیده شد و سپس به بنگاه انسان شناسی و سرانجام به موزه مردم شناسی تغییرنام  یافت.

6-نخستین موزه بقای متبرکه موزه آستان قدس رضوی در 1314 بود و بعد از آن موزه حضرت معصومه در قم است مجموعه هر دو موزه بر مبنای موقوفات و نذورات می باشد که مهمترین آنها نسخه های دست نویس قرآن مجید است.

تأسیس اداره کل موزه ها توسط اداره کل هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ در سال 1352 تأسیس شد و سرپرستی موارد زیررا برعهده داشت :

بیش از 500 موزه در کشور دایر است که نیمی از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

 طبق آخرین آمار که در اجلاس ایکوم در ملبورن اعلام شد، در جهان و در حال حاضر حدود 000/50 موزه مشغول فعالیت هستند، یعنی به طور میانگین در هر کشور حدود 330 موزه.

روز جهانی موزه‌‌ها

امروز را روز جهانی موزه‌‌ها نامیده‌اند. به همین سبب و برای پاسداشت این روز موزه‌های سراسر کشور به رایگان و تا ساعت 9 شب میزبان علاقه‌مندان به میراث تاریخی و فرهنگی کشور هستند.

مبتکر ایده روز جهانی موزه‌ها سازمان بین‌المللی موزه‌های جهان (ایکوم) است که هر ساله شعاری را مطرح می‌کند تا موزه‌های سراسر جهان آن را سرلوحه کار خود قرار دهند. این سازمان «مجموعه‌های موزه‌ای، برقراری پیوندها» را شعار امسال خود عنوان کرده است.

معرفی ایکوم

ICOM مخفف International Council Museums

به معنی شورای بین‌المللی موزه‌هاست.

این سازمان  در سال 1946 و بنا به پیشنهاد یک شهروند آمریکائی به نام چانسی . جی. هاملین (Chancey J. Hamlin) تأسیس شده و اولین مجله خود را بنام مجله موزه‌ها با همکاری یونسکو منتشر کرد. این سازمان تا امروز 55 سال که فعالیت می‌کند.

 ایکوم بنا به ماده یک اساس نامه خود سازمان نیمه  دولتی مشتمل از موزه‌ها و کارکنان حرفه‌ای موزه است که برای اشاعه منافع موزه شناسی و دیگر رشته‌های وابسته ایجاد شده است.

 اهداف و موضوعات اصلی کار ایکوم که در مادة 3 اساس نامه آمده عبارتند از:

 الف) تشویق و حمایت از ایجاد، توسعه و اداره حرفه‌ای تمامی انواع موزه‌ها.

 ب) تعالی فصلیدن به امر شناخت و فهم طبیعت، کارکرد و نقش موزه ها در خدمت به جامعه و توسعه آن.

 

 

تاریخچه موزه در استان

پهناورترین استان کشور ویکی از پر ظرفیت ترین استانها درحوزه میراث فرهنگی با نمونه های بیبدیلی از تنوع آثار فرهنگی ملموس وناملموس ، فرهنگ ها ،آیین ها ومیراث  هزاران ساله .تا چند سال قبل فاقد موزه به معنی واقعی بود تنها سهم استانی با این پیشینه تاریخی وظرفیت های گردشگری از موزه های کشور  نمایشگاهی  در اداره کل میراث فرهنگی در مکان فعلی  موزه زاهدان وهمچنین در سایت جهانی شهرسوخته  به عنوان موزه بود که تعداد محدودی از هزاران شی فرهنگی  موجود در انبار ها وگنجینه استان را درآن به نمایش گذاشته بودند،درهیچکدام از شهرستانها نیز چیزی به عنوان موزه وجود نداشت تا سال1385 که پس از مرمت ساختمان سابق کنسول گری انگلیس در شهرستان زابل اولین موزه استان با عنوان موزه مردم شناسی سیستان با همت مسئولین وکارشناسان سازمان میراث فرهنگی افتتاح گردید پس از آن واحد موزه های استان ومعاونت فرهنگی وقت اداره کل میراث فرهنگی با حمایت مدیران استانی وملی "،پس از ظرفیت سنجی وانجام مطالعات اولیه به عنوان یکی از اولین استانهای کشور طرح محتوایی وطرح معماری داخلی رابرای راهاندازی موزهای تخصصی وعمومی تهیه نمود وتعداد 9موزه دولتی "(موزه منطقه ایجنوب شرق "اولین موزه منطقه ای کشور وموزه مادر استان )موزه مردم شناسی سیستان – موزه پست وارتباطات زاهدان – موزه محلی سراوان-موزه قرآن و عترت ایرانشهر– موزه خاک کلپورگان  -موزه محلی چابهار – موزه باستان شناسی شهر سوخته – موزه محلی سرباز راه اندازی گردید همچنین موزهای خصوصی تاس وکپل وموزه سب بعنوان موزه های خصوصی استان دایرگردید.ضمن اینکه تعداد20 طرح محتوایی ومعماری داخلی نیز برای موزه های دالان تاریخ سیستان – موزه فرش زهک – موزه مشاهیر سیستان – اکوموزه باد هامون – اکوموزه عشایری استان – موزه صنایع دستی استان – سایت موزه شهرسوخته – موزه محلی خاش –ایرانشهر –نیکشهر – سب وسوران – میرجاوه و..آماده که در صورت تامین اعتبار قابلیت اجرا دارند .

معرفی موزه های سیستان وبلوچستان

"موزه منطقه ای جنوب شرق :

این موزه در زاهدان با 15000 متر مربع مساحت و11000مترمربع زیربنا در دوبخش اداری (مدیریت – کارشناسان –اداری- اموزش –سالن همایش – کارگاههای فنی - ـآزمایشگاه تخصصی- عکاسخانه –مونیترینگ  – مرمت – مخزن 0 موتورخانه -)نمایشی (کتابخانه – سالن پژوهش – اتاق رایانه – اتاق نمایش – سالن جلسات –و..درصدد است تا با معرفی منطقه جنوب شرق ایران در بخش های باستان شناسی، مردم شناسی و زیست محیطی تعریف جامع و کاملی از منطقه ارائه دهد.

در رمپ به عنوان ورودی اصلی موزه تابلو، تصویر آثار شاخص تاریخی، فرهنگی، جاذبه های طبیعی و مردم شناسی منطقه به نمایش گذاشته شده است.

یکی دیگر از قسمت های مهم موزه منطقه ای جنوب شرق کتابخانه است که دارای پنج هزار جلد کتاب شامل کتاب های تخصصی با موضوعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  همچنین حیاط  وباغ موزه با چندین هکتار فضای سبز ،سن روباز وآب نما میباشد .

"موزه پست و ارتباطات:

این موزه در یک طبقه در ساختمان قدیم پست زاهدان  بنا شده و در ساخت و تزیین آن از خشت و آجر استفاده شده است.

ورودی اصلی این بنا دارای ایوانی رفیع طاق جناقی و تزئینات آجری بصورت پله ای و همچنین خطوط اسلیمی در زیر طاق ایوان است.این بنا درسال 76 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.موزه پست از بخش های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از: مدیریت، نگهبانی، سالن سمعی بصری و تالارهای نمایش.اشیاء و آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه شامل، انواع مهرهای  شهر سوخته، ابزار آلات ارتباطی، نمونه ماکت کبوتر خانه و مجسمه مرد پستچی است.

"موزه مردم شناسی سیستان:

این موزه در ساختمان کنسولگری ایران و انگلیس واقع شده و در سال 85 به عنوان موزه مردم شناسی افتتاح شده است.

این موزه شامل بخش مردم شناسی، معرفی شاهنامه، مراسم و آیین های سنتی، زیور آلات، محصولات کشاورزی، زندگی عشایری، صید و صیادی، صنایع دستی، آلات موسیقی و کتب خطی است که با صحنه سازی به نمایش گذاشته شده اند.

"موزه شهر سوخته:

این موزه جهت معرفی محوطه باستانی شهر سوخته با مساحت 470 متر مربع در محل مجتمع فرهنگی این سایت قراردارد.

 دارای دو بخش عمده معرفی گورستان و معماری است.در بخش گورستان با الهام از خاکسترهای موجود در لایه های شهر سوخته با استفاده از رنگ آمیزی تیره و نور پردازی خاص دنیای بعد از مرگ تداعی می شود و با کمک فرم هایی که الهام گرفته از طرح سفال های پیش از تاریخ است آثار در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.

"موزه محلی سراوان:

این موزه در محل ساختمان قدیم فرمانداری این شهرستان واقع شده است.مصالح بکار رفته در معماری آن عمدتا آجر و خشت خام است.این بنا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در سال 88 به عنوان موزه محلی سراوان به بهره برداری رسیده است.این موزه شامل دو بخش مجزا اداری و گالری های نمایش است که قسمت اداری آن از بخش های مدیریت، پژوهش، سمعی و بصری، کتابخانه و .... تشکیل شده است.

"موزه ایرانشهر:

موزه محلی ایرانشهر در بخشی از فضای قلعه ناصری قراردارد و شامل بخش های باستان شناسی و مردم شناسی است.

در این موزه محلی مجموعه آثار فرهنگی و اشیاء مکشوفه از کاوش های باستان شناسی شامل ظروف سفالی، زیور آلات، وسایل اندازه گیری و ابزار زندگی مردم منطقه در معرض نمایش گذاشته شده است.

"موزه قرآن و عترت:

این موزه که همزمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد شامل مجموعه اتاق هایی جهت بازگو کردن خاطرات دوران پر برکت تبعید مقام معظم رهبری و نمایش نسخ خطی از قرآن کریم، تفاسیر، کتاب های دعا و اسناد و نامه های مربوط به انقلاب است.

"موزه محلی چابهار:

این موزه در محل ساختمان قدیم فرمانداری چابهار قرارداد.مهمترین بخش موزه محلی چابهار مجموعه تاریخ و باستان شناسی (قبل از تاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی) و مجموعه مردم شناسی است که موضوعات مهم نمایشی در این بخش انواع مسکن، پوشاک زنان و مردان، زیور آلات، سازها و ادوات موسیقی و مجموعه های صنایع دستی است.

 

معرفي شش موزه برتر جهان

"موزه «آكروپوليس» بزرگترين موزه يونان و يكي از مهمترين موزه‌هاي جهان در رابطه با آثار مربوط به تمدن يونان باستان استموزه جديد آكروپوليس در سال 2009 ميلادي افتتاح شد ،اين موزه در 400 متري موزه قديم قرار دارد.

*اورسي مهمترين موزه نقاشي و مجسمه‌سازي جهان

"موزه اورسي از معروف‌ترين موزه‌هاي پاريس و يكي از موزه‌هاي مهم نقاشي و مجسمه‌سازي جهان است، بناي اين موزه در ساحل چپ رود سن و محل قبلي ايستگاه قطار پاريس است. اين موزه محل نگهداري آثار هنري فرانسه بين سال‌هاي 1848 تا 1914 بوده آثار موجود در اين موزه شامل نقاشي، مجسمه، عكس و مبلمان است.

.*نمايش 35 هزار اثر هنري در موزه لوور

موزه لوور در شهر پاريس در كشور فرانسه واقع شده است، بيش از 35 هزار اثر هنري در هشت بخش مختلف موزه لوور نگه‌داري مي‌شود.اين موزه يكي از پربازديد‌ترين موزه هاي جهان است.موزه لوور از سال 1973 ميلادي تا امروز به عنوان موزه عمومي فعال بوده است،تمركز موزه لوور روي هنر، تاريخ بشر و فرهنگ است و آثار بسياري در اين زمينه ها در اين موزه جاي گرفته‌اند كه از جمله مي‌توان به لوح همورابي، تابلوي بانوي صحنه‌ها و تابلوي موناليزا اثر «لئوناردو داوينچي» اشاره كرد.

*تنها مجسمه‌هاي ساخته شده از موم در مادام توسو

«مادام توسو» نام موزه مشهوري است كه مركز آن در شهر لندن انگلستان قرار دارد. در اين موزه تنديس‌هاي مومي افراد مشهور و تاريخ ساز ساخته و نگهداري مي‌شود.بنابراين گزارش؛اين موزه توسط «مادام توسو» در سده‌ي هجدهم ميلادي پايه‌گذاري شد.

موزه‌هاي «مادام توسو» يكي از ديدني‌هاي شهرهاي مهم جهان است. تنديس‌هاي مومي از افراد مشهور چنان به واقعيت شبيهند كه حيرت‌ بازديد‌كنندگان را بر مي‌انگيزد.

*موزه آرميتاژ با سه ميليون اثر هنري

موزه «آرميتاژ» تا «هرميتاژ» واقع در سن پترزبورگ روسيه با سه ميليون اثر هنري يكي از بزرگترين موزه‌هاي جهان و از قديمي‌ترين گالري‌هاي هنري و موزه‌هاي تاريخ و فرهنگ بشري در جهان است.

موزه آرمتياژ شعبه‌هاي بين‌امللي در آمستردام، لندن و لاس‌وگاس نيز دارد. از جمله هنرمنداني كه آثارشان نقاط قوت مجموعه هنر غرب در موزه آرميتاژ است، مي‌توان به ميكل آنژ، لئوناردو داوينچي، روبنس، ون دايك، رامبراند، رودن، مونه، سزان، ونگوك و پيكاسو اشاره كرد.

*نمايش مجموعه بزرگ و كمياب تاريخ اسلام در موزه مترو پوليتن

موزه «مترو پوليتن» نيويورك از بزرگترين و مشهورترين موزه‌هاي جهان است موزه در وسط شهر نيويورك و در مجاورت ضلع شرقي سنترال پارك قرار دارد. اين موزه در سال 1873 ميلادي افتتاح شد.

موزه متروپوليتن نيويورك حاوي مجموعه بزرگ و نادري از تاريخ اسلام و ايران باستان است.

بنا بر اين گزارش، اين موزه سالي 4 ميليون بازديدكننده از كلكسيون دو ميليوني آن دارد،قديمي‌ترين دارايي اين موزه مربوط به 77 هزار تا 300هزار سال پيش است و سنگ آتش‌زنه‌اي بوده كه در مصر يافت شده است.

چرا مردم به موزه نمی روند

29 اردیبهشت - روز جهانی موزه نامگذاری شده، نگاهی به آمار ها نشان میدهد ساکنین استان علاقه چندانی به بازدید از موزه ها ندارند حتی گاها بعد از چند سال هنوز آدر س موزه شهر خود را نمیشناسند بخشی از این نفص به عدم انگیزه وعلاقه مردم به شناخت مواریث فرهنگی وظرفیت های گردشگری منطقه خود  که خود ناشی از دلایل زیادی است  برمیگرددوبخش دیگر آن در عدم توانایی در جذب این مخاطبان توسط مسئولین امر ،ولی واقعا چرا دراستانی  با تمدن چند هزار ساله، مردم با موزه‌ها قهر هستند و باید بپذیریم که علاقه‌ای به موزه‌ها ندارند ؟

، وقتی بیشترین تعداد بازدیدکننده از موزه‌ها ی استان روزانه 3000نفر در کل 9موزه فعال استان باشد ، باید کمی بیشتر در این موضوع تامل کرد که چرا مردم به این فرهنگ و تمدن غنی روی خوش نشان نمی‌دهند؟

به طور میانگین سهم هرکدام از موزه‌های ایران از گردشگران نوروزی، 20 هزار نفر می‌شود که متاسفانه نسبتِ گردشگر داخلی به خارجی آن نیز مشخص نیست.ان هم در خصوص موزه های شهرستانی به مراتب کمتر ازاین آمارها را شاهدیم

دکتر «امان‌الله قرایی مقدم» - جامعه‌شناس و استاد دانشگاه - ریشه‌ی این موضوع را در عدم توجه آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به بحث آموزش می‌داند و می‌گوید: مدرسه یکی از بهترین مکان‌ها برای آموزش افراد است. شما در درس تاریخ، میراث فرهنگی را یاد نداده‌اید. میراث فرهنگی باید بخش عمده‌ای از کتاب‌های درسی ما را به خود اختصاص دهد. در کتاب های درسی ما دیگر صحبت از پادشاهان گذشته نیست.

وی معتقد است : ابتدا باید یاد بدهید تا بعد توقع داشته باشید مردم به موزه بروند. دانشجو باید بودجه گردش علمی داشته باشد. دانشجو هنوز نمی‌داند موزه ایران باستان کجاست؟ مردم به موزه نمی‌روند، چون با هویت ملی بیگانه شده‌اند. در کدام مدرسه مجسمه بزرگان شهر را گذاشته‌اند؟ تلویزیون هم مردم را تشویق نمی‌کند. آدامس خروس نشان را تبلیغ می‌کند، ولی موزه را نه!

موضوع دیگر اما نداشتن هویت وشناسنامه وبهتر بگویم چارت اداری وردیف مالی برای خود موزه است که از دلایل مهم در عدم برنامه ریزی مناسب و در عدم اجرای برنامه های فرهنگی همچنین ناتوانی در بهسازی وتوسعه موزه های برای جذب مخاطب است ،ضمن اینکه اندک در آمد موزهها از فروش بلیط نیزعملا به جیب خودشان بازنمی‌گردد و به خزانه دولت ریخته می‌شود و بعد از آن میان موزه‌ها تقسیم می‌شود، عدم برنامه‌ریزی مناسب و بی‌توجهی به ظرفیت‌های موزه، آثار منفی را به دنبال خواهد داشت.

طبق نظز بعضی اساتید باید موزه هایی شیءمحور و مخاطب‌محور داشته باشیم ،هر موزه‌ای مخاطب خاص مشخص رادارد، باید بداند که چگونه آنها را پیدا کند؟ چه کانال‌های ارتباطی وجود دارد و شروع کند به برقراری ارتباط با آنها. برخوردهای صرف کمی با بازدید موزه‌ها و تاکید بر بالابردن آن بدون در نظرگرفتن جوانب لازم و بدون اینکه سودی برای موزه داشته باشد، گاهی باعث دور شدن موزه‌ها از اهداف موردنظرشان شده‌اند و یا به حاشیه رانده شده‌اند. گاهی بازدیدهای دانش‌آموزی ممکن است آمار خوبی داشته باشند، اما متناسب شرایط لازم برای کودکان نیست و گاهی می‌بینیم که نحوه برخورد مانند بزرگسالان است. در حالی که مجرای تعامل با کودکان باید بازی و تکنولوژی امروز باشد.

عوامل مهم در معرفی موزه ها

کسی می‌داند مردم و گردشگران چگونه باید از موزه‌های شهر خبردار شوند؟ چند نفر موزه‌های تخصصی در زمینه‌های مورد علاقه‌شان را می‌شناسند؟

  • روی بیلبوردهای تبلیغاتی و پرهزینه شهرها، در میان انبوه آگهی‌های تلویزیونی و سیل پیامک‌های جاری شده به گوشی‌های همراه، جای خالی تبلیغ این میراث ارزشمند احساس می‌شود. اگر گردشگری بدون راهنما وارد شهرما شود،باید نشانه‌ای از اطلاع‌رسانی درباره میراث فرهنگی این شهر را در ورودی ها ودر اماکن عمومی ببیند. حتی شبکه‌های مجازی نیز با ضریب نفوذ بالای خود می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. در این سالها برنامه های خوبی رادر میراث فرهنگی استان ودر رسانه ها به خصوص شبکه استانی شاهد بودیم که باید بیشتر گردد
  • برگزاری تورهای موزه گردی با حضور کارشناسان زبده میراث فرهنگی نیز می تواند از دیگر اقداماتی باشد که علاوه بر ترویج فرهنگ رفتن به موزه، ظرفیت درآمدزایی برای بخش خصوصی به همراه داشته باشد اما آنچه باقی می ماند فلسفه رفتن به موزه است.
  • اجرا برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف – برگزاری نمایشگاهها وهمایش های مختلف و.. نیز مثمر ثمر خواهد بود
  • تعامل موز های استان با یکدیگر وبا سایر موزهای کشور حتی موزه های دنیا در شناساندن بهتر اسنان ودر جذب گردشگر وبازدید مردم مفید میباشد
  • -استفاده از شیوه وابزار مثبت تبلیغات در این زمینه مهم وتاثیرگزار میباشد
  • -همکاری با رسانه ها- همکاری با آموزش  وپرورش ودانشگاهها باعث ترغیب مردم به بازدید از موزه ها میگردد –
  • حتی گاهی شاید لازم باشد اگر مردم به دیدن موزه ها نمی آیند موزه ها به دیدن مردم بروند از طریق تلوزیون وحتی با برگزاری نمایشگاه های  سیار از داشته های موز ه ای در مدارس- در مساجد –در ادارات و...میتوان جذابیت بازدید ازموزه ها را برای مردم نشان داد0
  • به روز کردن اطلاعات – تغییر در چیدمان –استفاده از راهنما وکارشناسان با تجربه –رفع نواقص – استفاده از سیستم های به روز در حوز های مختلف سرمایش گرمایش – صوتی –تصویری و...- دعوت از نخبه گان جامعه وتبلیغات و...
  • جمع "اوری ونمایش اشیا از بین طوایف ونمایش آنها به نام بزرگان قوم باعث ترغیب مردم به بازدید از بخش های متعلق به خود وایجاد حس رقابت در معرفی سابقه شجره ای میگردد.

به امیدروزیکه موزه های استان با انبوه مشتاقان روبه رو ومردمان این دیارهمیاران میراث فرهنگی باشند تا در مسیر توسعه گردشگری وتوسعه پایدار کهن دیار سیستان وبلوچستان روز به روز شاهد موفقیت های بیشتری باشیم .


دیدگاه خود را بیان کنید

بازدید روز

۵۹۲

بازدید دیروز

۱۳۹۳

بازدید ماه

۷۸۷۸

بازدید کل

۴۳۰۱۷۳

افراد آنلاین

۶

مشخصات استان

معرفی استان 

فرهنگ عامه، معرفی شهرستانها و جاذبه های تاریخی و طبیعی، هنرهای سنتی، موزه ها و تاسیسات گردشگری استان. PDF.

ماهنامه تخصصی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان

مرکز

زاهدان

 مساحت

180726 کیلومتر مربع

 جمعیت 1390

2534327 نفر

پراکندگی

1206  

  شهرستانها

19

 استاندار 

علی اوسط هاشمی