توسعه گردشگری و رونق صادرات سیستان و بلوچستان با سوت قطار چابهار - زاهدان

اتصال چابهار به راه آهن سراسری میتواند حلقه مفقوده گردشگری استان را از طریق گردشگری راه آهن تکمیل کند و توسعه گردشگری و رونق صادرات سیستان و بلوچستان را بدنبال داشته باشد.

اتصال چابهار به راه آهن سراسری میتواند حلقه مفقوده گردشگری استان را از طریق گردشگری راه آهن تکمیل کند و توسعه گردشگری و رونق صادرات سیستان و بلوچستان را بدنبال داشته باشد.

توسعه گردشگری و رونق صادرات سیستان و بلوچستان با سوت قطار چابهار - زاهدان

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۴۰ بازدید




در سالهای اخیر گردشگری راه‌آهن بخصوص برای تورهای ورودی رونق زیادی داشته و گروه های زیادی از طریق قطارهای مختلف به ایران سفر کرده‌اند، اما سیستان و بلوچستان تا کنون در برنامه سفر این تورها قرار نگرفته است.

اتصال چابهار به راه آهن سراسری میتواند حلقه مفقوده گردشگری استان را از طریق گردشگری راه آهن تکمیل کند تا شاهد برقراری این تورها در مسیرهای گردشگری استان باشیم.

با گران شدن قیمت بلیط هواپیما توجه بیشتر مردم به سفرهای ریلی شکل گرفته است چراکه قطار علاوه بر راحتی نسبی در هنگام حرکت، به لحاظ زمان‌بندی و ‌پیش‌بینی مسیر نیز بسیار دقیق‌تر و منظم‌تر از وسایل نقلیه‌ جاده‌ای است.

وقتی به تجربه دیگر کشورها نگاه میکنیم متوجه می شویم گردشگری راه‌آهن یکی از مهم ترین روش های درآمدی در صنعت توریسم اروپا به شمار می آید.

در شهرها و روستاهای کمتر شناخته شده استان که می توانند بعنوان مقاصد گردشگران داخلی قرار گیرند و امکان ساخت فرودگاه وجود ندارد، استفاده از قطارهای مسافری برای گردشگران داخلی بسیار جذاب و مؤثر است و باید در این بخش از خدمات شرکت راه آهن استفاده بیشتری شود.

از جمله مزایای افتتاح راه آهن چابهار - زاهدان افزایش مسافران داخلی، سازماندهی سفرهای جاده ای و سهولت در رفت و آمد وکاهش تصادفات جاده ای است.

تعریف خطوط جدید به سوی مقاصد داخلی وخارجی کمک به تغییر در جغرافیای گردشگری، هوشمند سازی سفر و اقدامی شایسته و موثر در راستای توسعه گردشگری داخلی و توزیع سفر در سراسر کشور خواهد بود.

رکن اصلی "جاده ابریشم جدید" ایجاد مجموعه‌ای از خطوط آهن است که چین را به کشورهای آسیایی و اروپایی وصل می‌کند؛ مجموعه‌ای که به "یک کمربند، یک جاده" (One Belt, One Road) شهرت یافته و ایران یکی از حلقه‌های مهم آن است.

این خط قطار می تواند مکمل طرح های توسعه گردشگری دریایی شده و عامل تقویت مسیر جدید جاده ابریشم دریایی شود.

خطوط راه آهن از سوی دیگر، به کاهش مدت زمان سفر نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای و نیز در مواردی کاهش هزینه سفر می‌انجامد و از این‌رو می‌تواند به‌عنوان بخشی مهم در بسته های سفر در نظر گرفته شود.

در حمل و نقل ریلی، قطار عقاب طلایی قطاری است که هم هتل و هم وسیله حمل‌ونقل به شمار می رود و می تواند بیش از ۱۰۰ مسافر و خدمه را در خود جای دهد و معمولا در سالهای گذشته سفر خود از مجارستان به ایران و از شهرهای زنجان، یزد، تهران، مشهد، شیراز و البته اصفهان می‌‌گذرد و مسافران آن برای سوار شدن به این قطار و تور ایران بین ۹ تا ۲۵ هزار دلار پرداخت می‌کنند با بهره برداری از خط چابهار زاهدان این قطار می تواند برای اولین بار تا سواحل زیبای مکران حرکت کرده و تجربه جدید سفر به مقاصد ناشناخته ایران را برای گردشگران فراهم آورد.

برای سیستان و بلوچستان که دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی است و دروازه ورود گردشگران به ایران محسوب می شود فرصت ارزشمندی به لطف توسعه صنعت حمل و نقل ریلی فراهم و بخش های دیگری از مناطق نمونه گردشگری و صنایع مرتبط با گردشگری نیز توانمند و فعال خواهند شد.

مجتبی میرحسینی؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی