احمدی‌پور: سیاست‌های کلی گردشگری امسال تدوین می‌شود/ گردشگری با همکاری بخش دولتی و خصوصی رشد می‌کند

احمدی‌پور: سیاست‌های کلی گردشگری امسال تدوین می‌شود/ گردشگری با همکاری بخش دولتی و خصوصی رشد می‌کند

چهار‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۷۷۲ بازدید

به‌گزارش خبرنگار میراث آریا زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با بیان این مطلب در نشست صبحانه کاری با مدیران و معاونان اتاق بازرگانی و رؤسای تشکل‌های اتاق که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد افزود: «اعتقاد من بر این است که گردشگری نمی‌تواند یک فعالیت دولتی قلمداد شود و اگر این صنعت را یک صنعت دولتی بدانیم نمی‌تواند پیش‌ران فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی باشد.»

او افزود: «اهمیت بخش خصوصی کاملاً برای من مشخص است و برای همین در سفرهایی که به استان‌های مختلف دارم حتماً جلساتی را با بخش خصوصی و تشکل‌ها برگزار می‌کنم و در حال حاضر یک فایل کامل از نظرات بخش خصوصی در استان‌های مختلف دارم.»

احمدی پور اضافه کرد: «اتاق بازرگانی ایران یکی از ظرفیت‌های مهم کسب‌وکار در ایران و بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی است.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «اعتقادم بر این است که اگر قرار است گردشگری یک صنعت درآمدزا و ارزآور باشد باید در کنار بخش خصوصی این صنعت را دید و در حقیقت گردشگری با فعالیت بخش خصوصی و دولتی در کنار هم رشد می‌کند.»

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به اسناد بالادستی اشاره کرد و افزود: «البته متأسفانه در برنامه ششم توسعه به صنعت گردشگری توجه اندکی شده بود، اما توانستیم احکامی را برای صنعت گردشگری بگیریم که می‌تواند به توسعه و ارتقای این صنعت کمک کند و از بهمن سال گذشته کارگروهی در این خصوص تشکیل شد.»

احمدی پور ادامه داد: «اسفند سال گذشته نیز کارگروه دیگری با هدف تدوین سیاست‌های کلی گردشگری تشکیل شد و سیاست‌های کلی گردشگری تا شهریور امسال تدوین و ابلاغ خواهد شد.»

او اضافه کرد: «ضمن اینکه موضوع تهیه سند ملی گردشگری در سال ۹۶ نیز در حال پیگیری است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه به نقش و جایگاه گردشگری در توسعه همه‌جانبه کشور اشاره کرد و افزود: «همه شاهد هستیم که در مناظره‌های نامزدهای ریاست جمهوری نیز کاندیداها در صحبت‌های خود از گردشگری به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی توسعه نام می‌برند.»

در این نشست همچنین غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: «گردشگری یک محور قابل‌اتکا است.»

او افزود: «گردشگری در توسعه اقتصادی و فرهنگی و توسعه روابط بین کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است.»

شافعی افزود: «گردشگری در تقویت و توسعه روابط فرهنگی و سیاسی بین کشورها و صلح جهانی تأثیرگذار است و تحقق این رسالت در گروی تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مشترک بین بخش خصوصی و دولتی است.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «بخش خصوصی برای توسعه گردشگری آماده همکاری با بخش دولتی است.»

در این نشست معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و تعدادی از مدیران این سازمان نیز حضور داشتند.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «بخش زیادی از وقت و انرژی ما در دولت یازدهم در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صرف حل مشکلات این سازمان شد، چراکه سازمانی که به دولت یازدهم تحویل داده شد سازمانی متلاشی‌شده بود.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با بیان این مطلب در بخش دوم صحبت‌های خود بعد از شنیدن صحبت‌های شرکت‌کنندگان و در جمع‌بندی این جلسه، افزود: «اگر انتقادهایی به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخصوص تحقق نیافتن کامل اهداف مطرح می‌شود، به این خاطر است که بخش زیادی از انرژی ما در سازمان میراث‌فرهنگی صرف حل مشکلات این سازمان شده است.»

او ادامه داد: «بخش زیادی از مشکلات سازمان میراث‌فرهنگی در این دولت به ما به‌ارث رسید و دو رئیس پیش از من در این سازمان در دولت تدبیر و امید نیز بخش زیادی از وقت و انرژی خود را صرف حل مشکلات این سازمان کردند.»

احمدی‌پور ادامه داد: «هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از اهمیت بالایی برخوردارند و در این میان اتاق بازرگانی ایران با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند به سازمان میراث‌فرهنگی در تحقق اهداف و برنامه‌هایش کمک کند.»

همکاری اتاق بازرگانی با سازمان میراث‌فرهنگی در حوزه ملی و استانی

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در این میان، در حوزه اقتصاد مقاومتی سه بسته مهم برای سازمان میراث‌فرهنگی تعریف شده که در این خصوص اتاق بازرگانی می‌تواند نقش مهمی در تحقق این سیاست‌ها داشته باشد و در حوزه ملی و استانی با سازمان میراث‌فرهنگی همکاری کند.»

او در ادامه گفت: «هر سه حوزه مأموریتی، این سازمان دارای اهمیت است و ظرفیت اشتغال و تولید در هر سه حوزه وجود دارد و این سه حوزه در سازمان به‌طور موازی پیش می‌رود و نگاه‌ها به هر سه حوزه یکسان است. البته مشخص است که حوزه گردشگری به‌خاطر پویایی که دارد، پُررنگ‌تر از سایر حوزه‌ها دیده می‌شود، اما واقعیت این است که نگاه به هر سه حوزه در این سازمان یکسان است و اتاق بازرگانی در هر حوزه می‌تواند با ما همکاری داشته باشد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یادآور شد: «برای مثال، در حوزه صنایع‌دستی اتاق بازرگانی می‌تواند همکاری مناسبی با این سازمان داشته باشد و با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر در روستاها و شهرهای کم‌جمعیت در حوزه صنایع‌دستی از این ظرفیت می‌توان در اشتغال‌زایی و کارآفرینی و درآمد‌زایی استفاده کرد.»

او ادامه داد: «با مهاجرت روستاییان به شهر شاهد تشکیل ستادهایی برای کاهش آسیب‌هایی اجتماعی هستیم، درحالی‌که هزینه تشکیل و مدیریت این ستادها اگر در روستاها با توجه به ظرفیت صنایع‌دستی با هدف تولید و اشتغال انجام شود می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد.»

احمدی‌پور، در ادامه، به طرح ضربتی اشتغال در 76 روستا اشاره کرد و گفت: «با هدف شناسایی ظرفیت‌های اشتغال در هر روستا طرح ضربتی اشتغال در 76 روستا به‌همت این سازمان اجرایی شد و ظرفیت‌های مناسب اشتغال در این روستا‌ها بررسی و مشخص شد.»

«تبریز 2018» و همکاری مشترک میراث‌فرهنگی و اتاق بازرگانی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «یکی از اتفاقات بسیار خوب در حوزه گردشگری انتخاب ”تبریز“ به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 است که جلسه ستاد ملیِ آن را دیروز تشکیل دادیم و جلسه ستاد استانی نیز پنجشنبه همین هفته در تبریز برگزار خواهد شد و اتاق بازرگانی می‌تواند در این خصوص همکاری و فعالیت داشته باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری یاد‌آور شد: «اتاق بازرگانی همچنین می‌تواند در تدوین سیاست‌های کلی گردشگری و نیز تدوین سند ملی گردشگری نقش مهمی ایفا کند که در همین باره کارگروه‌هایی تشکیل شده و سهم بخش خصوصی در هر کارگروه مشخص شده است.»

او گفت: «ضمن اینکه با توجه به نقش اتاق بازرگانی ایران در توسعه اقتصادی، موضوع عضویت این اتاق در شورای عالی میراث‌فرهنگی نیز می‌تواند مورد توجه و بررسی قرار گیرد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: «اقتصاد گردشگری بلورین است و این صنعت اگر در اختیار دولت باشد با تغییرات مدیریتی ترک برمی‌دارد.»

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: «سه رکن اصلی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سه رکن اصلی توسعه و پیش‌ران اقتصاد است و نباید تصور کرد که متولی این سه رکن تنها سازمان میراث‌فرهنگی است بلکه این سه رکن ارکان توسعه اقتصادی هستند و اتاق بازرگانی نیز که به‌فکر توسعه اقتصادی است باید به این سه رکن بیش‌ازپیش توجه کند.»

در این نشست معاون گردشگری، معاون میراث‌فرهنگی، معاون سرمایه‌گذاری، معاون صنایع‌دستی، و معاون امور مجلس، حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی همچنین به تشریح وظایف و مأموریتهای معاونت‌های خود پرداختند.